فرآیند تولید آلومینیوم

شکل خالص آلومینیوم به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارد، بنابراین باقی مانده است تا حدود 200 سال پیش تا حد زیادی ناشناخته بود. ایجاد آلومینیوم با استفاده از الکتریسیته اولین بار در سال 1886 توسعه یافت و هنوز هم تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد معدنی زیادی در جهان یافت می شود که می توان از آنها آلومینیوم تهیه کرد، اما رایج ترین آن مواد معدنی سنگ بوکسیت است. بوکسیت یک ماده معدنی است که عمدتاً از اکسید آلومینیوم مخلوط با برخی مواد معدنی دیگر تشکیل شده است. اگر بوکسیت  بیش از 50 درصد اکسید آلومینیوم داشته باشد، کیفیت بالایی خواهد داشت.

بزرگترین معدن الومینیوم در جهان

مراحل تولید آلومینیوم با ماده خام بوکسیت شروع می شود ، که در جهان بسیار فراوان است و تخمین زده شده است که منابع بوکسیت 300 سال آینده بشر را تامین می کند. بیشتر این منابع در ۱۵ کشور روسیه، چین، هند، غنا، ویتنام، استرالیا، قزاقزستان، برزیل، گینه، آمریکا، ونزوئلا، سریلانکا، سورینام، جامائیکا و یونان توزیع شده‌اند.

مراحل تولید آلومینیوم را می توان به سه مرحله تقسیم کرد.

1- بوکسیت هایی که حاوی آلومینیوم هستند از زمین استخراج می شوند.
2- بوکسیت ها به آلومینا یا اکسید آلومینیوم تبدیل می شوند
3- در مرحله سوم با استفاده از احیای الکترولیتی آلومینیوم خالص تولید می شود، فرآیندی که در آن اکسید آلومینیوم با استفاده از جریان الکتریکی به اجزای خود تجزیه می شود.

حدود 4 تا 5 تن بوکسیت به 2 تن آلومینا تبدیل می شود که از آن می توان حدود 1 تن آلومینیوم تولید کرد.

استخراج بوکسیت

فرآیند تولید آلومینیوم با استخراج بوکسیت ها، یک ماده معدنی غنی از آلومینیوم به شکل هیدروکسید آلومینیوم حدود 90 درصد از عرضه جهانی بوکسیت در مناطق گرمسیری یافت می شود.

تولید آلومینا

بوکسیت خرد، خشک و در آسیاب های مخصوص آسیاب می شود و در آنجا با مقدار کمی آب مخلوط می شود. این فرآیند باعث تولید خمیر غلیظی می شود که در ظروف مخصوص جمع آوری شده و با بخار حرارت داده می شود تا بیشتر آن از بین برود سیلیکون موجود در بوکسیت ها

فرآیند کاهش

در یک کارخانه ذوب آلومینیوم، آلومینا با کرایولیت مذاب به سلول های احیای ویژه ریخته می شود. در 950 درجه سانتیگراد سپس جریان الکتریکی در مخلوط 400 کیلو آمپر یا بالاتر القا می شود. این جریان پیوند را می شکند بین اتم‌های آلومینیوم و اکسیژن و در نتیجه آلومینیوم مایع در پایین سلول احیا قرار می‌گیرد.

آلومینیوم اولیه

آلومینیوم اولیه به شمش ریخته می شود و برای مشتریان ارسال می شود یا در تولید آلومینیوم استفاده می شود آلیاژها برای اهداف مختلف.

آلیاژهای آلومینیوم

فرآیندی که در آن آلومینیوم به شکل مورد نیاز خود شکل می گیرد. از این فرآیند برای ساختن استفاده می شود اکثر محصولات آلومینیومی از قاب عینک، بدنه تلفن، بدنه هواپیما یا سفینه فضایی بدن.

بازیافت الومینیوم

برخلاف آهن، آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است، بنابراین می توان آن را مجددا ذوب کرد و تعداد بی نهایتی از آن را مورد استفاده مجدد قرار داد. بار. مزیت اضافه شده این است که بازیافت آلومینیوم تنها به 5 درصد انرژی مورد نیاز برای ساخت آلومینیوم نیاز دارد مقدار آلومینیوم اولیه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[elfsight_click_to_call id="3"]