آلومینیم پزشکی

صنعت پزشکی در سال های اخیر با پیشرفت های چشمگیری روبرو بوده است. و استفاده از مواد آلومینیوم سفارشی در تجهیزات پزشکی، نقش مهمی، در بهبود خدمات بهداشتی و درمانی ایفا کرده است. الومینیوم به صورت گسترده در تجهیزات پزشکی استفاده می شود، . در این مقاله، به بررسی کاربرد ها، مزایا و محدودیت های آلومینیوم در تجهیزات پزشکی می پردازیم.

الومینیوم های سفارشی در صنایع پزشکی و مراقبت های بهداشتی اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کرده اند . با همه چیزهایی که در جهان می گذرد، داشتن یک زنجیره تامین کارآمد، قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای ابزار و تجهیزات پزشکی بیش از هر زمان دیگری مهم است. این شامل انتخاب آلیاژی است که استفاده می کنند. خواص عالی مانند وزن سبک، دوام و مقاومت در برابر خوردگی در ساخت ابزار جراحی و تجهیزات پزشکی استفاده می شود. همچنین واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کند و غیر سمی است، و آن را به یک ماده ایمن برای استفاده در برنامه های مراقبت های بهداشتی تبدیل می کند.

تجهیزات آلومینیومی در صنعت پزشکی

کاربرد آلومینیوم در صنعت پزشکی

جای تعجب نیست که وسایل پزشکی و ابزارهای تشخیصی با دقت خاصی ساخته می‌شوند. هر گونه مغایرت یا اشتباه می‌تواند منجر به عملکرد نادرست یا نامطلوب ابزارها شود. آلومینیوم به دلیل سبک بودن و همچنین انعطاف پذیری و دوام خود شناخته شده است. این باعث می‌شود که یکی از معدود فلزات باشد که به راحتی می‌توان آن را در دستگاه‌های پزشکی با ابعاد و اندازه‌های خاص و غیرمعمول قرار داد که به آن نیاز دارند.

به دلیل خاصیت ضدخوردگی آلیاژهای آلومینیوم، ماده‌ای مناسب برای ابزارهایی می‌شود که همواره به نظافت نیاز دارند. به عنوان مثال، در یک چاقوی جراحی ردپایی از آلومینیوم وجود دارد. ابزار جراحی باید کاملاً ضدعفونی شود، بنابراین حتی اگر تیغه آن از جنس استیل باشد، ردپاهای آلومینیومی در دسته به جمع و جور و بادوام بودن قطعه کمک می‌کند، علیرغم اینکه چندین بار استریل شده است.

از جمله پرفروش ترین ابزار آلات پزشکی آلومینیومی عبارتند از:

1- اندام مصنوعی: از آلومینیوم برای ساخت اندام مصنوعی استفاده می شود زیرا سبک است و به راحتی شکل می گیرد بنابراین برای ساخت پروتز های مختلف استفاده می شود. پروتز هایی مانند پروتز های مفصلی، پروتز های دندانی و پروتز های ارتوپدی در مواردی از آلومینیوم ساخته می شوند.

2- ابزار جراحی: شامل گیره، چاقوی جراحی، قیچی، گیره و سایر ابزارهای جراحی مورد استفاده در عمل جراحی می باشد.

3- دستگاه های پزشکی: آلومینیوم در ساخت وسایل پزشکی مانند دستگاه های ام آر آی، دستگاه های اشعه ایکس و دستگاه های اندازه گیری فشار خون کاربرد دارد.

4- آلومینیوم در ساخت تجهیزات پزشکی پیشرفته مانند اسکنرهای مغناطیسی، دستگاه های اکوکاردیوگرافی و دستگاه های رادیوگرافی استفاده می شود. خواص الکتریکی و مغناطیسی آلومینیوم، آن را به یک ماده مناسب برای ساخت تجهیزات پزشکی پیشرفته تبدیل کرده است.